marți, 14 mai 2013

eTwinning, o comunitate foarte activă


1. Introducere
Deși lansată în 2005, am aflat de acțiunea eTwinning abia în urma cu doi ani.Pentru cei care încă nu știu prea multe,  inițiativa eTwinning a Comisiei Europene este  coordonată de European Schoolnet, cu scopul iniţial de a facilita parteneriatele între instituţii de învăţământ preuniversitar din Europa. Platforma etwinning.net a devenit o comunitate a şcolilor din Europa, reunind peste 200.000 de cadre didactice din peste 95.000 de şcoli. În România, acţiunea eTwinning este coordonată de Centrul pentru Inovare în Educaţie -TEHNE (www.tehne.ro), în parteneriat cu Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei (www.ise.ro). În prezent,  peste 12.500 de cadre didactice din 5000 de şcoli din România sunt înscrise în comunitate și s-au implicat în peste 5500 de proiecte derulate în parteneriat cu profesori și elevi ai școlilor din toată Europa. La scurt timp după ce am aflat de eTwinning, m-am înscris la cursul „Introducere în eTwinning”, pe platforma iTeach. Anul trecut am derulat trei proiecte, câte unul în fiecare din școlile în care predau. Spre bucuria noastră două din proiectele derulate au primit certificate de calitate,  național- proiectul  „Let the photos speake for us” și european-proiectul „When spring comes”.
2. eTwinning în România
Parcurgând Raportul preliminar eTwinning RO12(www.etwinning.ro/eTw_RO12 raport preliminar.doc) am constatat, cum mă așteptam dealtfel, că s-au implicat în proiecte eTwinning, în primul rând profesorii din Aria curriculara Limbă și comunicare, lucru firesc având în vedere faptul că proiectele se derulează într-o limbă de circulație europeană. Mă așteptam ca profesorii din aria curriculară Informatică, IT să se afle undeva mai sus de poziția a cincea, dar faptul că se gasesc doar pe această poziție nu e neapărat un lucru rău. Putem trage concluzia că sunt mulți profesori din alte arii curriculare care au suficient de multe cunoștințe IT, astfel  încât să se aventureze în astfel de proiecte.


                                                                                                       
Deși numărul școlilor implicate în proiecte eTwinning pare mare, există totuși zone și școli în care profesorii încă nu s-au implicat în astfel de proiecte, cum este cazul școlilor în care predau. Acesta este de fapt și motivul principal pentru care scriu acest articol. La nivelul instituției școlare, în urma participării la programul eTwinning am constatat o mai bună relație profesor-elev, o mai mare deschidere a școlii către parteneriate și desigur, ca orice dascăl, îmi doresc și eu o mai bună recunoaștere a școlii ca instituție educațională de calitate. Aceste schimbări sunt de fapt și schimbările constatate de profesorii care au participat la Cercetarea evaluativă ce s-a desfășurat în perioada octombrie-noiembrie 2012, având un eșantion de 225 de cadre didactice participante în acțiunea eTwinning.Metodologia de cercetare a fost realizată de o echipă de la TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație și de la Institutul de Științe ale Educației.


3. Proiectul Let the photos speak for us”.

Anul trecut am derulat proiectul „Let the photos speak for us” în doua din școlile la care predau - „Al. Colfescu” Alexandria și „Școala nr. 4 Roșiorii de Vede” – care, spre bucuria noastră, a primit certificatul național de calitate. Scopul principal al acestui proiect a fost acela de a adăuga ceva nou în procesul de învățare, astfel încât elevii să nu uite cu ușurință ceea ce au învățat, pur și simplu și să se distreze în timp ce învață. Proiectul „Let the photos speak for us” a avut ca obiective: extinderea orizonturilor noastre culturale, prin participarea unui numar mare de țări în proiect; învățarea limbii engleze într-un alt mod, prin diversele activități ale proiectului; motivarea elevilor prin comunicarea într-un mod distractiv, utilizând diverse instrumente de comunicare puse la dispoziție de platforma eTwinning.
Principalele subiecte din proiect au fost orașul lor, casa, familia, prietenii, vacanța, artiști, sportivi, scriitori, eroii din istorie sau literatură, etc . Ei au învățat despre toate acestea cu ajutorul fotografiilor realizate, de cele mai multe ori, chiar de ei și din toate activitățile propuse de profesori, pe întreaga durată a derulării proiectului.
Proiectul a oferit elevilor și profesorilor din România, Turcia, Polonia, Slovacia, Italia, Bulgaria, Republica Cehă, Spania, posibilitatea de a comunica prin intermediul fotografiilor privind diverse subiecte, pentru extinderea orizonturilor noastre bazate pe diferite culturi europene. Activitățile derulate în timpul colaborării au solicitat elevilor cunoștinte de  limba engleză, geografie, istorie, educație plastică, educația muzicală, educație tehnologică și TIC. Pentru a realiza acest proiect a fost o mare interacțiune cu profesorii din alte țări, mai ales în ceea ce privește utilizarea TIC și a facilităților oferite de platforma eTwinning.
Toate activitățile proiectului au fost interesante și au avut un impact deosebit asupra copiilor. Dintre acestea amintesc:
-prezentarea fiecărui elev și a echipei, prezentarea școlii, prezentarea orașului Roșiorii de Vede și a țării noastre utilizând instrumente diverse(Powerpoint, Word, Voki, TripAdvisor);
-obiceiuri și tradiții legate de Sărbătoarea Crăciunului și a Anului Nou-poezii, colinde, scenete;

 

-realizarea de fotografii care să surprindă imagini specifice anotimpului iarna și descrierea acestora în limba engleză;
-realizarea de felicitări și mărțisoare din diverse materiale, cu ocazia mărțișorului, care celebrează sosirea primăverii și trezirea la viață a naturii; mărțișoarele și felicitările realizate de eTwinneri au fost expuse în școală și achiziționate de părinți și invitați.


-una din activitățile preferate ale elevilor a fost aceea în care au prezentat colegilor lor europeni un prieten, un artist, sportiv, scriitor, erou din literatură sau istorie;
-prezentarea ceremoniei de nuntă din zona de sud a țării, care a surprins, într-un filmuleț realizat cu programul Movie Maker, din fotografii realizate de elevi, cele mai importante momente dintr-o ceremonie de nuntă;
-fotografii din vacanțe sau excursii;pentru realizarea acestei activități am organizat o excursie care a oferit copiilor o experiență de neuitat, prin vizitarea unor zone foarte frumoase din țara noastră,  Râmnicu Vâlcea-Horezu. Cu acest prilej am realizat fotografii deosebite de la Târgul ceramicii populare românești „Cocoșul de Hurez”, Mânăstirea Horezu, Salina Ocnele Mari, pe care le-am prezentat partenerilor nostri europeni într-un montaj deosebit realizat cu aplicația TripAdvisor.


Pentru a realiza acest proiect a fost o mare interacțiune cu profesorii din alte țări, atât în ceea ce privește utilizarea TIC și a facilităților oferite de platforma eTwinning, cât și în realizarea unor produse comune, cum ar fi blogul proiectului http://letthephotosspeakforus.blogspot.ro/, revista în limba engleză ,,MagazineFactory”. Prin acest proiect s-a creat un nivel ridicat de interacțiune și prietenii autentice, dezvoltate atât în rândul cadrelor didactice cât și în rândul elevilor participanți la proiect.

4. Concluzii
Principalul rezultat remarcabil al acestui proiect a fost dezvoltarea interesului pentru artă, limbă și comunicare, istorie, geografie, abilități practice și TIC, atât în rândul elevilor cât și al profesorilor. Elevii au învățat unii de la alții despre prietenie, cultură și tradiție (în fiecare țară există obiceiuri și tradiții diferite, celebrate în diverse moduri). Ei au îmbunătățit simțurile lor imaginative și creative (ei au crezut, au fotografiat și scris, au creat ceva deosebit pentru ei, pentru colegii și profesorii lor). Pentru cadrele didactice participante în acest proiect-din România, Turcia, Polonia, Slovacia, Italia, Bulgaria, Republica Cehă, Spania- beneficiile au fost în relațiile de dezvoltare, schimbul de idei și tehnici de colaborare cu privire la activitățile proiectului.
Există o cantitate mare de dovezi de utilizare a TIC-bloguri, Prezi, TripAdvisor, Dvolver, Slideshare, Powerpoint, Artsteps, Voki, Youtube. Aceste instrumente au fost utilizate și s-a demonstrat interes în rândul membriilor grupurilor participante la acest proiect. Colegii au fost încurajați să încerce noi instrumente de colaborare și să-i implice și pe elevi în activități de colaborare cu membrii celorlalte echipe din Europa.

Bibliografie:
ISTRATE, O. et al. (2013) Rolul proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internationale. Raport preliminar eTwinning RO12. București, TEHNE- Centrul pentru Inovare în Educație.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu